Wednesday 25 March 2015

لمحة إنسان ~~ عبد الرحيم مكارثي | هبه حداد

Share on Tumblr
‫#‏لمحة‬~‫#‏إنسان‬
You can make a huge difference with simple sincere words !! AbdulRaheem McCarthy
ده عبد الرحيم مكارثي! مكارثي في سن المدرسة الثانوية كان في زيارة صديق له بواشنطن , بالصدفة صديقه ماكنش موجود , فأضطر والد صديقه يسمحله يلعب بألعاب ابنه في "البايسمنت" لأن الدنيا كانت بتمطر بالخارج و هو جاي من منطقة بعيدة! والد صديقه قعد في هدوء في ركن يقرأ في القرآن (من أصل أفريقي أمريكي , وأسلم لكن ابنه لم يكن مسلما) ! مكارثي بيقول في أحد الانترفيوهات اللى اتعلملته عن أسباب اسلامه , فأجاب أني "فضولي"! بالرغم من طبع عدم الأكتراث كأي مراهق, مكارثي كان محظوظ كفاية أنه يسأل والد صديقه عما يقرأ! والد صديقة بأسلوب "وفق فيه" كلمه بهدوء عن الإسلام , وعن القرآن , وأهداه كم كتاب ليقرأهم. مكارثي بيقول انه اخد الكتب وحطهم في الشنطة مجاملةً للرجل, وفي طريقه للبيت بسيارة والده اللى قادها لغاية واشنطن بدون "رخصة سوق" ,بدون ما يستوقفه أي شرطي, وفي طريق عودته لبيته طلب منه شرطي انه يصف السيارة وينزل, إلا أن مكارثي كمراهق خاف و هرب بالسيارة و تركها على الطريق و جري نحو غابة قريبة !!
في انتظار اي سيارة يقله لبيته مكث الليل كله في غابة مع البرد والمطر ! مكارثي بيقول انه حاول يدور على اي شيء في حقيبته يمنع عنه البرد او يلهيه , ومكنش فيها الا قارورة كولا والكتب اللى اخدها من والد صديقه! وبيقول "لم يكن في بالي أني اقرأهم , اخدذتهم مجاملة للرجل, وأعتقد لولا وجودي بالغابة وحيدا وخائف لما كنت قرأتهم" , ويضيف وكأن عناية السماء ارسلت ذلك الشرطي بالتحديد ليدفعني الموقف لقراءة الكتب!!
بعد رجوعه لبيته سالم , مكارثي قرر انه يبحث اكثر عن تلك الديانة اللى اثارت فضوله , ووفق للأسلام , وأختار اسم "عبد الرحيم" .
عبد الرحيم مكارثي بدوره حاول يدعو للإسلام بين أقرانه و عائلته, إلا انه عانى في البداية من بعض الأقران المتنمرين اللى كانوا بستنكروا جلوس مكارثي لقضاء الحاجة و الاستنجاء , على عكس تصميم الحمامات الغربية!! اقرانه اشتكوه كنوع من التنكيل لمشرفتة المدرسة , اللى استدعته و طلبت منه شرح أسبابه, فذكر لها عن ضرورة الطهارة للمسلم و المحافظة على الوضوء قدر المستطاع لأنه هدف الأسلام خلق إنسان أنظف وأجمل (على عكس بعض الدعاة العرب اللى كان ممكن في موقفه يقولولها ان اللى ما بيتسنجوش هياخدوا أول اكسبرس طالع ع جهنم!! smile emoticon ) المشرفة أعجبت بديانة "النظافة" (الحمد لله مكنتش شايفة شوارع بلاد اسلامية من قبل!! smile emoticon ) فقررت أنها تدرس أكثر عن الإسلام والقرآن والرسول , ووفقها الله للإسلام بفضل نظافة "عبد الرحيم مكارثي" وأسلوبه "العملي" السلس.

مكارثي له فيديوهات كتير على يوتيوب دعوية بيتكلم فيها بالعربية وبالأنكليزية وهي مفيدة جدا لأي داعي يود أن يخاطب غير المسلمين (وتدريب جيد لأستخدام الإنكليزية في الدعوة لدين الله )
You can make a huge difference with simple sincere words !!
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1088285831186717&set=a.108407789174531.16211.100000159327112&type=1&theater

No comments: